مایکروسافت ابرکامپیوترها را برای فراری رام می کند
ساعت ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۸/٢٠  

ابرکامپیوتر عموما وسیله ای تلقی می شود که همانند کتاب در دانشگاه ها مخفی نگه داشته می شود و با حجم عظیم داده یا کشف رمز ژن انسان سر و کار دارد.

اما در سال 2000 انتشار فهرست ابرکامپیوترهای موجود در جهان و مالکان آنها از وجود روندی جالب توجه پرده برداشت.

بیش از نیمی از 500 ابرکامپیوتر برترجهان در ان زمان تحت مالکیت شرکت های تجاری قرار داشتند.

در حال حاضر هم به نظر می رسد این روند ادامه دارد تا جایی که شرکت مایکروسافت هم برای یافتن سهمی در بازار آن، نسخه ای از سیستم عامل ویندوز خود را جهت بکار گیری توان ابرکامپیوترها عرضه کرده که HPC نام دارد.

"ساختار مشترک" با کامپیوترهای فعلی

مایکروسافت در حال همکاری با شرکت فراری است که صرفا تولید کننده اتومبیل های قدرتمند محسوب می شود.

هدف این همکاری کمک به برنامه این شرکت غول نرم افزاری است که می خواهد توان ابرکامپیوتر ها را به گونه ای در اختیار عموم مردم قرار دهد.

 از ابرکامپیوترها از جمله برای بررسی یافته ها از فضا، هواشناسی، ژنتیک استفاده می شود

وینس مندیلو، مدیر بخش بازاریابی HPC در مایکروسافت در این باره می‌گوید: "تا پیش از این HPC مورد استفاده نخصصی ترین بازارها و تخصصی ترین کاربران بوده است."

او افزود: "اکنون با داشتن ساختاری مشترک مانند ویندوز که می تواند اجرای سریع برنامه های کامپیوتری را محقق کند و مقادیر عمده اطلاعات را پردازش کند، تعداد بیشتری از مردم که پیش از این به تکنولوژی لازم دسترسی نداشتند، می توانند مشکلات کامپیوتری بیشتری را حل کنند."

ویندوز HPC نسخه سرور 2008 در حال حاضر بر روی سخت افزار ابرکامپیوتر Cray CX1 به اجرا گذاشته شده است که در ماه سپتامبر به بازار عرضه شد.

گزارش شده است که در آینده نزدیک برخی ابرکامپیوترهای تولید شده توسط شرکت های HP، IBM، و Dell نیز ازسیستم عامل مایکروسافت استفاده خواهند کرد.

نرم افزارهای مورد استفاده در ابرکامپیوترمی توانند محاسبات پیچیده را به محاسباتی کوچکتر خرد کنند و آنها را جهت افزایش سرعت و کارایی، میان پردازنده های متعدد یک ابرکامپیوتر توزیع نمایند و اجرای آن و گردآوری نتایج را بعهده بگیرند.

مایکروسافت اعلام کرده که قصد ندارد با لینوکس بعنوان سیستم عامل ابرکامپیوترها رقابت کند، بلکه می‌خواهد محصولی را به بازار عرضه کند که با سیستم عامل مورد استفاده روزمره مشتریانش سازگار باشد.

فرآورده های مدرن سازی فرایند طراحی

فراری به این دلیل به استفاده از ابرکامپیوترهای کوچکتر تمایل دارد که امیدوار است این دستگاه ها باعث تسریع تولید اتومبیل شوند.

همانند بسیاری از محصولات دیگر، اتومبیل های قدرتمند زمانی بطور کامل محصولی دست ساز تلقی می شدند و فرایند طراحی، آزمایش و ساخت آن به زمانی زیاد نیاز داشت.

 طراحی اتومبیل های فرمول یک از چالش برانگیزترین پروژه های طراحی در جهان محسوب می شوند

اما اکنون کامپیوترهای قدرتمند فرایند طراحی یک اتومبیل جدید را باحذف یا تغییر برخی عملیات سهیم در این فرایند تسیع کرده اند که این مسئله باعث می شود طرح اتومبیلی به تصویر کشیده شده برروی کاغذ، در طی زمان بسیار کتری به شکل یک محصول راه خود را به جاده یا پیست مسابقه باز کند.

همچنین طراحان اتومبیل می توانند با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری بجای ابزارهای تحقیقاتی مانند تونل باد که به هزینه، زمان و نیروی انسانی بسیار زیادی نیاز دارد، بازده مالی و به تبع آن سود خود را افزایش دهند.

پیرجورجیو گروسی، رئیس بخش فن آوری اطلاعات در فراری در این باره گفت: "ما از جمله جریان باد در خارج اتومبیل، داخل اتومبیل و جریان مایعات و هوا در داخل موتور را شبیه سازی می کنیم."

او افزود: "هدف ما این است که حتی در فرمول یک، با منابع کمتر، کار بیشتری انجام دهیم، زیرا بودجه ها بیشتر نمی شوند و شرایط بحران مالی جهانی را هم که می دانید."

"ما می خواهیم با دقت، از تمام منابع موجود استفاده کنیم که تا میزان ممکن کار بیشتری انجام دهیم."

http://www.bbc.co.uk/persian/science/2008/11/081109_ba-ferrari-supercomputing.shtml